ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

«قومی متفکرند اندر ره دین// قومی به‌گمان فتاده در راه یقین// می‌ترسم از آن‌که بانگ آید روزی// کی بی‌خبران راه نه آن‌ است و نه ‌این»

حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری


«عسی أن تکرهوا شیئا وهو خیر لکم وعسی أن تحبّوا شیئا وهو شرّ لکم والله یعلم و أنتم لا تعلمون».
(بسا چیزهایی که شما نمی پسندید ولی آن به خیر وصلاح شماست وبسا چیزهایی که شما دوست دارید ومی پسندید ولی آن برای شما مایه شر وبدی است. وخداوند می داند وشما نمی دانید).

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

معاشرت ادبی دارد و آدابی، انسان در سراسر بقایی که در این زمین خاکی داشته است با توجه به ابزار و بسترهای مناسب اشکال مختلفی از معاشرت را تجربه کرده است. معاشرت در لغت به معنی اختلاط و آمیزش با هم و گفت و شنید با هم و الفت، مصاحبت، همدمی و رفاقت و زندگانی با هم است. در نتیجه معاشرت را می توان نوعی تعامل دو طرفه توصیف کرد که در آن طرفین تلاش می کنند با یکدیگرارتباط بر قرار کنند. اشکال متنوعی از تعاملات در قالب وسایل ارتباطی سال ها فضای مناسب را برای معاشرت بشر فراهم آورده است. در کنار این ابزار آداب و ادبی نیز برای معاشرت ذکر شده است. خداوند در آیاتی از قرآن براهمیت و ارزش آموزش و عمل به آداب معاشرت توجه داده و از والدین خواسته تا آداب معاشرت را در حوزه رفتارهای اجتماعی در خانه و جامعه به فرزندان بیاموزند. (نور، آیات ۵۸ و ۵۹). در نتیجه ابزار یا نسل های مختلف از ابزار تعاملات جمعی و فردی در هر قالبی که باشند در نهایت از یک روح و پیکره ثابت و معین پیروی می کنند که آن ادب معاشرت می باشد و در فقه اسلامی به آن توجه شده است.

در جهان امروز شاهد اشکال متنوعی از بسترهای ارتباطی هستیم که هریک به نوعی تعاملی خاص را برای ما به ارمغان آورده است. روزگاری رادیو مونس مردم بود و بدها تلویزیون و سینما خانه‌ها را به اشغال خود درآورد اما آنچه امروز در عصر ارتباطات با آن مواجه هستیم نه‌تنها صداست و نه فقط یک تصویر یک‌سویه از جعبه جادو بلکه جهانی است فراسوی هر آنچه انسان تاکنون از وسایل ارتباطی تجربه کرده است. بشر به واسطه ارتباطات و تعاملاتی که داشته است راه ترقی و پیشرفت را پیموده و به جایگاه کنونی خود رسیده است، انسان‌های اولیه با کمک نسل اول تعاملات یعنی زبان و سنگ‌نوشته پیام خود را منتقل می‌کردند. بعدها نیز این شکل از تعاملات در حالت مکتوب آن به صورت روزنامه  و مجلات و در حالت زبانی و شنیداری از طریق برنامه‌های رادیویی توسعه یافت.  سیستم تلویزیون را اگر نسل دوم وسایل تعاملی و بعد از وسایل ارتباط صوتی تعریف کنیم، آن وقت شبکه‌های تلویزیونی مستقل از سیستم کابلی و در بستر اینترنت تحت عنوان "تلویزیون‌های اینترنتی" به عنوان نسل سوم شبکه‌های تعاملی شناخته می‌شوند. نسلی که برتری‌های ویژه‌ی به نسل‌های قبل‌تر از خود دارد. فضای سایبر بستری است پر از تهدید ها و فرصت ها که ابزاری جدید در آن فرصت رشد و نمو می یابند که این ابزار نیز به تبع خاصیت بستری که در آن رشد می کنند ماهیتی متزلزل و نسبی داشته و می توانند هم برای بشر مفید بوده یا یا انسان را به تباهی سوق دهند.

نسل چهارم تعاملات یعنی تلوزیون های اینترنتی و یا شبکه های اجتماعی اشتراک گذاری ویدئو اکنون این فرصت را برای تک‌تک افراد فراهم می‌کنند که هر کس بنا به سلیقه و هدفی که دارد شبکه‌ی تلویزیونی خود را با کمترین هزینه تأسیس کند و روزانه تولیدات خود را به نمایش مخاطبین و طرفداران خود بگذارد. این شخصی‌سازی شبکه‌های تلویزیونی، از یک طرف انحصار کمپانی‌های بزرگ را می‌شکند و از طرف دیگر این فرصت را فراهم می‌آورد که هر فرد با توجه به محبوبیت و پتانسیلی که از خود در جذب مخاطب نشان داده است به‌وسیله تبلیغات نظر خود را عرضه کرده و حتی برای خود درآمدزایی کند.

از طرفی دیگر نسل چهارم ابزار های تعاملی انقلابی در رسانه ها به وجود اورد که برآیند این انقلاب تحول در روان انسان هاست. در نسل های پیشین رواج تعاملات به ویزه در دوره شکوفایی صنعت و رواج رادیو تلویزیون مردم در دریایی از تصوراتتی که به صورت انبوه تولید شده بود غرق شده بودند. تعداد بسیار معدودی از روزنامه ها، مجلات، رادیو و تلویزیون ها به صورت متمرکز سازمان یافته بودند تا آگاهی های به مردم دهند که منتقدان ان را آگاهی یکپارچه می نامند. این سبب میشد که مردم به طور مداوم خود را با تعدادی معدود از الگوها بسنجند و زندگی خود را بر اساس الگو های آرمانی که از طریق تبلیغات به انها هقنه میشد بنا می کردند. اما اکنون به واسطه نسل چهارم تعاملات فرایند انبوه زدایی صورت گرفته که به واسطه ان انواع حیرت انگیزی از الگوها و شیوه های زندگی به مردم عرضه و معرفی میشود. علاوه بر آن در بستر این انبوه زدایی و به واسطه ویزه گی های که نسل چهارم تعاملات به خود می اورند این الگو ها به صورت تصویر کامل ارائه نمیشود و به صورت تصویر ذهنی خورد شده و پاره پاره عرضه میشوند در نتیجه به جای آن که به فرد اجازه دهند از میان هویت های یک پارچه برای خود الگوی انتخاب کند. انسان ها به حال خود رها میشوند تا به کمک قوه تخیلی که دارند از میان الگوهای تکه پاره تصویر و هویتی که دلخواه خود دارند را خلق کنند. در نتیجه تاثیری که این انقلاب در روان انسان های معاصر می گذارد آن است که به هر فرد تصویری پیچیده تر از خودش ارائه می کند و باعث میشود که هویت افراد تنوع بیشتری پیدا کند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۷
faraz sabahi

فضای سایبر  به عنوان دنیای صفر و یک‌ها شناخته می‌شود، دهکده‌ی جهانی جای که فاصله‌ها را از حالت تعادل به حداقل در ظاهر و حداکثر در باطن رسانده است. دنیای ماتم‌زده‌های شاد دنیای مفاهیم جدید دنیای آدمک‌ها نه آدم‌ها دنیای مجازی هر چه که باشد در وهله‌ی اول حکم یک رابط را دارد، افراد به واسطه‌ی این رابط با هم در ارتباط و تعامل قرار دارند. تعاملی نامتعادل، تعاملی که در کنار نقاط قوتش و راه‌های جدید که پیش روی آدمی قرار می‌دهد آفت‌های نیز به همراه دارد محیط مجازی محیط دوست شدن‌هاست، محیط شکل‌گیری رفاقت‌های که شاید هیچ‌وقت فرصت تشکیل آن در محیط واقعی پیش نیاید محیط مجازی محیط نظر دادن‌ها و کامنت گذاشتن‌هاست، نظرهای که شاید هیچ‌وقت در دنیای واقعی گفته نشود در عرض این نقاط مثبت و نقاط مثبت دیگری که در ارتباط با این دنیا می‌تواند وجود داشته باشد نقاط منفی و ضعفی نیز وجود دارد، مانند عدم شناخت‌های صحیح و کامل ، عدم برداشت صحیح از رفتارها ، التقاط  نقش‌ها و ایجاد نقش‌های مجازی ،سو برداشت‌ها ، فراگیری کج فهمی‌ها و نقص حریم خصوصی، عادی‌سازی ناهنجاری‌ها و بزرگ نمای‌های غیرعادی از اتفاق‌های خرد و ... در دهکده‌ی دیجیتال همه افراد به صورت دسته‌های دوستی چند صد نفره باسلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند. کنار هم قرار گرفتنی که می‌توان در ابعاد مختلف مورد بحث و تحلیل قرارگرفته شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۶
faraz sabahi

امروزه استفاده از ابزار ارتباطی هوشمند به جزئی جدا نشدنی از زندگی انسان ها بدل شده است. همه گیری استفاده از این ابزار به ویژه تلفن های هوشمند در سال های گذشته به حدی فراگیر شده است که دامنه استفاده از آن از کودکان خردسال شروع و تا مسئولان کشوری امتداد پیدا می کند. فراگیری تلفن های هوشمند را می تواند در احساس نیاز کاذب جست و جو کرد. بر اساس تفکر مصرف گرایی در غرب "پاسخ نیاز منجر به احساس به نیاز میشود " این دکترین مصرف که با اشباع بازار توسط برندهای مختلف ابعاد گسترده خود را به رخ می کشد جامعه ایرانی را متاثر به خود قرار داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۳
faraz sabahi

فرار مغزها اگر پدیده همه کشورهای جهان سوم و رو به توسعه نباشد قطعاً یکی از پدیده‌های منفی در ایران معاصر است. فرار مغزها به مهاجرت متخصصین و نخبگان علمی گفته می‌شود که یکی معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی است. بنا بر آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده‌اند در زمرهٔ مهاجران نخبه دسته‌بندی می‌شوند. این افراد غالباً دارای مقام‌هایی در المپیادهای علمی بوده و یا جزء نفرات برتر کنکور و یا دانشگاه‌ها می‌باشند. فرار مغزها که با رشد صنعت پدیدار شد حتی در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود. طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه میزان فرار مغزها از کشور آلمان نزدیک به بالاترین میزان تجربه شده فرار مغزها در بین کشورهای صنعتی، پس از دهه ۱۹۵۰ بوده است. از طرف دیگر نیز روسیه به شکل گسترده‌ای با معضل فرار مغزها مواجه است. طبق محاسبه اداره آمار دولتی روسیه، در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۸۶ هزار نفر این کشور را ترک کردند. این رقم پنج برابر کسانی است که در سال ۲۰۱۱از روسیه مهاجرت کرده بودند. یک گزارش اخیر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰ هزار شهروند روسی درخواست پناهندگی کرده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ حاکی از یک افزایش ۷۰ درصدی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۳۲
faraz sabahi

صنعت بازی‌های رایانه‌ به عنوان یک صنعت پول‌ساز همواره مورد توجه غرب بوده است. یکی از بازار‌های اصلی اشاعه این محصولات فضای سایبری است که هر ساله نسبت به سال‌های قبل سهم بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. در دهه هفتاد که شاهد اولین نسل بازی‌های کامپیوتری بودیم اینترنت و شبکه هم پیشرفت‌های زیادی کردند. در سال 1974 با عرضه بازی maze war این دو فنّاوری به هم رسیدند. این بازی جز اولین بازی‌های گرافیکی و پیشگام عرصه بازی‌های آنلاین بود. اکنون بعد از گذشت سه نسل از بازی‌های آنلاین شاهد فراگیر شدن این بازی‌ها در میان گروه‌های مختلف سنی به خصوص جوانان هستیم.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ بهمن ۹۳ ، ۱۹:۴۲
faraz sabahi