ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

«قومی متفکرند اندر ره دین// قومی به‌گمان فتاده در راه یقین// می‌ترسم از آن‌که بانگ آید روزی// کی بی‌خبران راه نه آن‌ است و نه ‌این»

حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری


«عسی أن تکرهوا شیئا وهو خیر لکم وعسی أن تحبّوا شیئا وهو شرّ لکم والله یعلم و أنتم لا تعلمون».
(بسا چیزهایی که شما نمی پسندید ولی آن به خیر وصلاح شماست وبسا چیزهایی که شما دوست دارید ومی پسندید ولی آن برای شما مایه شر وبدی است. وخداوند می داند وشما نمی دانید).

تهدید و فرصت نفتی

چهارشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۳ ب.ظ

بررسی روند تهدید نفتی ایران و نسبت آن با گزاره های مختلف

  1. امروزه گفته می‌شود ذخایر نفتی ایران بیش از 10 درصد کل ذخایر نفتی جهان است، از این رو نفت ایران نه تنها کالایی استراتژیک برای این کشور محسوب می‌شود بلکه اهمیت آن بر بازار جهانی و تأثیرات آن بر اقتصاد جهان نیز امری بدهی و واضح است.

 

  1. موقعیت خاص جغرافیایی ایران این کشور را از بسیار دیگر از دارندگان ذخایر عمده‌ی نفتی و گازی جهان متمایز می‌کند و این تمایز از آن جهت است که ایران به عنوان گلوگاه جغرافیایی منطقه راه دسترسی به سه قاره‌ی بزرگ و مهم جهان یعنی آسیا، افریقا و اروپا را دارد در مرز خشکی خود با هفت کشور همسایه می‌باشد.  این در حالی است که ایران با دسترسی داشت به آب‌های آزاد از سمت جنوب و همچنین به واسطه‌ی دریای مازندران در شما خود با بسیاری از کشورها و نقاط دنیا مرز آبی دارد.

 

 

  1. در پروژه‌ی تحت عنوان پروژه‌ی اگینوتوس آمریکا اعلام کرد : همان‌گونه که آب‌های آزاد و هوا متعلق به هیچ کشوری نیست نفت زیر سرزمین‌ها نیز متعلق به کشوری خاص نیست و به همه تعلق دارد . از این رو از سال 1975 تا سال 2005 پشتوانه‌ی دلار آمریکا نفت و گاز قرار گرفت .

 

  1. نفت به عنوان نقطه‌ی عطف توانایی‌های راهبردی ایران و همچنین ثروت ایران به شمار میرود اما به علت آن که همیشه به عنوان یک نقطه‌ی تمرکزی از قدرت ایران نیز به حساب می آمده است ( به علت وابستگی تک محصولی به نفت) به عنوان پاشنه‌ی آشیل اقتصاد و نظام سیاسی ایران نیز در نظر گرفته شده است . از این حیث که دشمنان ایران به منظور فشار آوردن به ایران به منظور محدود کردن قدرت‌های ایران از اهرم فشار نفتی استفاده کرده‌اند و حتی حاضرشده‌اند تا به قیمت آسیب‌های جهانی به اقتصاد ایران را از لحاظ اقتصادی فلج کنند.

 

 

  1. در نگاهی تطبیقی به پلت زیر و روند درخواست ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ی می‌توان به این نکته درست یافت که همان‌گونه که نگاه به نفت نگاهی صرفاً برای انرژی نیست نگاه به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ی نیز نگاهی صرفاً به انرژی نیست بلکه در هر دو نگاه، اصالت با داشتن قدرت در جهان است از این رو با افزایش توانمندی‌های ایران در بحث انرژی هسته‌ی و پیشرفت در این حوضه رشد نموداری فشار بر پاشنه‌ی آشیل ایران یعنی نفت به منظور محدود کردن قدرت ایران نیز افزایش پیدا کرده است.

 

  1. در نگاهی تطبیقی به پلت زیر و پیشرفت علمی و فنی در ایران می‌توان به این نتیجه دست یافت که  مسئله‌ی غرب با ایران مسئله‌ی ایدئولوژیکی است و از آن حیث از اهرم‌های فشار علیه ایران استفاده می‌کند تا جلوی به قدرت رسیدن ایران را به هر قیمت بگیرد از این رو استراتژی رسیدن به قدرت به هر قیمت ( با محدودیت های نگاه شرعی) نیز باید در دستور کار نظام ایران قرار گیرد تا بتواند در تقابل باسیاست‌های تهدیدی و تحریمی امریکا در بازه‌ی زمانی طولانی مدت به نتیجه‌ی مطلب خود برسد.

 

 

  1. در نگاه تطبیقی به پلت زیر و مسئله‌ی نفت می‌توان نتیجه گرفت اهمیت راهبردی نفت ایران برای غرب از آن جهت است که چون ایران به این محصول وابستگی زیادی دارد پس می‌تواند از این پاشنه‌ی آشیل به عنوان ضربه‌ی اول در سیاست‌گذاری‌های خود استفاده کند و به نوعی ابتکار عمل را در عرصه‌ی بین ملل در دست گیرد. از سوی دیگر اگر وابستگی ایران به واسطه‌ی فناوری‌های های تک، انرژی هسته و پیشرفت در حوضه‌ی فناوری گسترش پیدا کند در نتیجه وابستگی ایران به این محصول از بین می‌رود و ایران قادر خواهد بود این بار از همین نفت به عنوان ابزار فشار علیه غرب استفاده کند و ابتکار عمل را در سیاست بین‌الملل در دست گیرد.

نظرات  (۱)

۰۴ مهر ۹۲ ، ۱۷:۱۲ الکساندرا استفانی
من منظورم این نبود که وبت به هم ریخته است منظورم این بود که کلماتش برای من که سنی ندارم و اطلاعاتم قد یه مورچه ست یکم زیادی ه همین ولی از اشنایی با شما خیلی هم خوشحالم چون یکی هست که بتونم سوالای سخت فلسفی که ذهن منو درگیر کرده بپرسم این واقعا خیلی خوبه!
پاسخ:
باعث خوشحالی منه اگر کمکی در هر زمینه ی بتونم بکنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی