ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

محلی برای متمرکز کردن تمام فعالیت های که در فضای سایبر و یا خارج از آن دارم.

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ ( وبلاگ قلم)

«قومی متفکرند اندر ره دین// قومی به‌گمان فتاده در راه یقین// می‌ترسم از آن‌که بانگ آید روزی// کی بی‌خبران راه نه آن‌ است و نه ‌این»

حکیم ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری


«عسی أن تکرهوا شیئا وهو خیر لکم وعسی أن تحبّوا شیئا وهو شرّ لکم والله یعلم و أنتم لا تعلمون».
(بسا چیزهایی که شما نمی پسندید ولی آن به خیر وصلاح شماست وبسا چیزهایی که شما دوست دارید ومی پسندید ولی آن برای شما مایه شر وبدی است. وخداوند می داند وشما نمی دانید).

به بهانه ی تنفیذ دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران در موارد زیر به بررسی دولت روحانی و نسبت آن با حکمت و فلسه کرده ام

 


1. در مراسم تنفیذ حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور منتخب مردم به این نکته اشاره کردند که : از کلام شهید رمضان، امیر المومنین (ع) تبرک می‌جویم که فرمودند پایه‌های حکومت به حکمت استوار است.
2. دو فرد مهم در رابطه‌ی با اقتصاد آقای روحانی این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است:
فرد نخست دکتر نوبخت از حلقه‌ی نیاوارن و کارگزاران که در گذشته هم رابطه‌ی بسیار نزدیکی با آقای روحانی و هاشمی رفسنجانی داشته است. در تفکر اقتصادی نوبخت مدل توسعه مطلوب اقتصادی برای ایران کتب نهادگرایان معرفی شده است که در لینک زیر مطلب کوتاه و مفیدی در این رابطه وجود دارد که مطالعه‌ی آن می‌تواند مفید باشد.
http://islamic-economics.mihanblog.com/post/114
اما فرد دوم این لیست دکتر نهاوندیان اصولگرا است که ایشان پیش از این و در سال 84 مدیر برنامه‌ی اقتصادی علی لاریجانی و فردی نزدیک به وی می‌باشد در تفکر اقتصادی دکتر نهاوندیان نمونه توسعه مطلوب برای اقتصاد ایران مبحث بازار آزاد می‌باشد که مکتبی کاملاً لیبرالی است. آقای دکتر تحت تأثیر تحصیل در آمریکا به این مکتب رو آورده است.
3. پیش از این در دولت دکتر احمدی‌نژاد اقتصاددانی به نام جمشید پژویان در رأس کار بود که این فرد طرفدار مکتب میلتون فریدمن و بازار آزاد می‌باشد. 
پیش از این در دولت احمدی‌نژاد به اسم اسلام مبانی اقتصادی لیبرالی نان سفره‌های مردم شد که در نتیجه‌ی این اقدام امروز شاهد نابه سامانی‌های اخلاقی و اقتصاد در ایران هستیم.
4. آیا دکتر حسن روحانی نیز در کلام به اسم حکمت اسلامی اما در عمل با تئوریزه کردن اقتصاد غیر اسلامی و ربوی در ایران به نوعی دنباله روی جریان احمدی‌نژاد خواهد بود!؟
5. مطمعنا راه نجات و بیرون رفت از وضعیت اقتصادی همان‌گونه که در کلام امام علی (ع) واضح است حکمت در حکومت است که در نتیجه‌ی بیع و تئوریزه کردن اقتصاد اسلامی محقق می‌شود نه در فلسفه‌ی اقتصادی که تحققان ریشه در تفکرات لیبرالی و ربوی دارد.
6.امریکا به عنوان علم‌دار تفکرات لیبرالی در اقتصاد و فرهنگ اکنون از لحاظ جامعه‌شناسی در مرحله‌ی امپریالیسم و در آستانه‌ی فروپاشی اقتصادی قرار دارد. و همان‌گونه که دکتر نایل فرگوسن در مستند ترقی پول ذکر می‌کند راه بیرون رفت از بحران اکنون اقتصادی در فاصله گرفتن از اقتصاد ربوی است. سایت زیر بدهی‌های آنلاین امریکا را نشان می‌دهد که ثمره‌ی اقتصاد لیبرالی برای امریکا است.
http://www.usdebtclock.org/
7. همان‌گونه که در پلت زیر نشان داده شده است راه حکمت و فلسفه جدای از یکدیگر می‌باشد و تجربه‌ی هشت سال دولت احمدی‌نژاد ثابت کرده است که تمایز بین شعار و عمل می‌تواند تأثیرات بسیار منفی در اخلاق و اقتصاد جامعه بگذارد.
8. وحید یامین پور در صفحه‌ی فیس بوک خود اخیراً نوشت : امروز جریان راست بااقتدار به قدرت برگشته است و این بار اتحاد مستحکم راست سنتی(جامعتین)، راست مدرن(کارگزاران)، چپ سنتی(مجمع)، چپ مدرن و چپ افراطی(اصلاح‌طلبان) اتفاق جدیدی را رقم زده است. همه چیز زیر انقیاد راست‌گرایان است... و این شاید بد هم نباشد.. شاید اوضاع به روال عادی برگردد!
کنایه‌ی که دکتر وحید یامین پور به روال عادی در جامعه می‌زنند متأسفانه حکایت از ادامه داشتن اقتصاد لیبرالی در کشور دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی